De vogelliefhebber achter ….

Deze keer ------  John Jacobs;

Vraag 1. Op welke leeftijd kreeg jij je eerste vogels?

Dat was toen ik een jaar of 7 was, ik had een vader die de vogelhobby bedreef en ik weet niet beter dan dat er vogels ( kanaries) waren.

Heb altijd mee geholpen met de verzorging zolang als ik mij kan herinneren.

Vraag 2. En wat voor vogels waren dat?

Dat waren een paar zebra vinken, een paar vreemde eenden in de bijt daar het vogelbestand in die tijd bestond uit geel schimmel/intens en Chinese dwerg- kwartels.

Vraag 3, Hoeveel ruimte had je tot je beschikking?

We hadden een voliere met nachthok buiten en in de schuur een kweekhok van 3x2.5 hier bevonden zich de kweekhokjes en een vlucht uit 2 delen.

Vraag 4. Ging je direct al gericht kweken of kwam dat later?

Nee ik kweekte niet, ik had deze vogeltjes voor de lol alleen waren de zebravinken het niet met me eens en zoals bekend van dit vogeltje gaan die tekeer als konijnen.

In die tijd geen probleem, want je was ze ook weer zo kwijt, vriendjes genoeg, of je ging naar de opkoper op zaterdagmorgen als hij weer bij de Fam. Princen in de winkel zijn opkoop uurtje had.

Later heb ik verschillende soorten vogels gehad van parkieten-tropen-wild zang en kanaries

Vraag 5. Wat kweek je op dit ogenblik?

Momenteel kweek ik niet, maar voorheen heb ik mij bezig gehouden met het kweken van de Gloster kanarie.

Vraag 6. Met hoeveel koppels kweek je momenteel?

Op dit moment dus 0, maar voorheen met een koppel of 6 en dit kon wel eens uitlopen naar 9 maar dat was echt het maximum, i.v.m onderbrengen van de jongen.

Vraag 7. Kweek je voor de Fun of ook om mee te doen aan een tentoonstelling?

Als ik kweek is het zeker voor de Fun en de TT's bezoek ik om te kijken of de vogels een beetje voldoen aan de standaard .

Dus ik kweek niet voor het wedstrijd element.

Gloster Consort

Gloster Corona

Vraag 8. Wat is de grootste uitdaging met het kweken met deze vogels?

De grootste uitdaging van deze vogels is om het vogeltje zo compact mogelijk te krijgen zonder verlies van kop en kuif en ronde volle lijf.

Vraag 9. Wat is de grootste teleurstelling in je carriére?

Dat ik in 2022 mijn al mijn vogels heb moeten opruimen i.v.m mijn gezondheid, vandaar dat ik mij nu bezig houd met de site van de vereniging en een plekje in het bestuur in neem.

Vraag 10. Wat is jouw advies voor een beginnende liefhebber?

Informeer je via internet (NBvV) of vereniging, alvorens een bepaald soort vogels aan te schaffen.

Om teleurstellingen te voorkomen want er wordt van alles aangeboden maar het is niet allemaal wat het eigenlijk zou moeten zijn. En de specifieke problemen wat een soort met zich kan meebrengen in voeding c.q. huishouding.

Dit was mijn bedrage in het rubriek de liefhebber achter, wie volgt ??

M.vr.gr John.